Vliegreis, jetlag en Miami Zoo

26 april 2022 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Hoi allemaal,

Wat leuk dat er al zoveel mensen gereageerd hebben op de eerste blog! De blog komt voor jullie steeds een dag later door het tijdsverschil. Hier is het zes uur vroeger. Ik probeer het namelijk 's avonds als de mannen in bed liggen te schrijven. Het eerste deel heb ik 's avonds geschreven, maar op een gegeven moment begonnen de letters voor mijn ogen te dansen. Morgenochtend zal de hele familie wederom wel vroeg wakker zijn, dus dan heb ik een mooi momentje om de blog verder af te schrijven.

De vliegreis verliep heel goed. De mannen hebben zich goed vermaakt met het entertainment in het vliegtuig, maar ook met de kleurboeken en de tablets. Remi zat samen met Ezra in het middenpad en ik zat met Mathan en Jonah op één rij. De vlucht duurde in totaal 7 uur. We werden goed verzorgd qua eten, snackjes en drinken (al had ik de nodige voorraad broodjes, fruit en koekjes ook zelf mee..). Op Schiphol daarentegen was het chaos! Door de staking van KLM was het zaterdags al drama en dat merkte je ook op zondag nog. We hadden long parking geboekt vanaf 7.30 uur, dus rond die tijd waren we daar ook. Even na 8-en stonden we ruim een uur in de rij om in te checken en om onze koffers weg te brengen. Ook bij de security hebben we een vrij lange tijd in de rij gestaan. Vervolgens ook nog bij de paspoortcontrole... Het was 10.40 uur dat we daar doorheen liepen en om 10.55 uur zou ons vliegtuig vertrekken. Ik heb de hele tijd - ondanks die lange rijen waar de jongens zich echt goed gedroegen - geen moment stress gehad, maar die rij van de paspoortcontrole..... We hebben na de controle gerend met de kinderen voor ons leven waar Jonah nog twee keer over zijn eigen voeten struikelde. Ezra wilden we voor we het vliegtuig nog een schone broek geven, maar daar was simpelweg eerder geen tijd voor. Gelukkig mocht het nog voor we het vliegtuig instapten. Ook dat was een beetje spannend, want 's ochtends kwamen we erachter dat Ezra waterpokken had. Met waterpokken mag je niet vliegen vanwege de besmettelijkheid, maar aangezien het alleen rond zijn liezen en onderkant buik zat (en de blaasjes nog dicht waren), hebben we daar verder niet te lang bij stilgestaan. Tijdens het verschonen lette er gelukkig niemand op en Ezra zelf leek er gelukkig niet veel last van te hebben. Om 10.52 uur zaten we (als laatste) in het vliegtuig... Toen kon onze vakantie beginnen!

Op tijd landden we in Philadelphia. Mathan vroeg zich wel af waarom alle mensen zo vreemd praatte, haha. Daar duurde het lang voordat we ook daar door alle controles heen waren. De mannen waren buiten zinnen, want na 7 uur stil zitten, konden zij weer rennen en stoeien. Heel fijn... ;-) Tijdens de tassen controle werd er erg gecommandeerd en alles moest snel snel snel. Devices moesten in een aparte bak, maar ja, die zaten in 5 verschillende rugzakken. Water mocht niet mee. Over die twee dingen werd er op Schiphol helemaal niet moeilijk gedaan, dus het is soms ook wel verwarrend welke regels waar gelden. Uiteindelijk hadden we nog een half uurtje om onszelf te vermaken, voordat we naar onze vlucht richting Miami mochten. Helaas was er op die vlucht geen entertainment op een schermpje, maar je kon wel gebruik maken van Wifi en dan hun aanbod films etc op je eigen device bekijken. Ik heb mooi Sing gekeken met een slapende Ezra op mijn schoot. Hij was toch wel heel moe. Mathan en Jonah zaten dit keer bij Remi. Zij hielden tijdens de twee uur durende vlucht hun oogjes wel open, maar waren wel moe. In Miami hadden we via Exit Reizen bij Alamo een auto gehuurd. Na het ophalen van de twee koffers en de twee backpacks, zijn we daar naar toe gelopen. Het treintje (soort metro idee) vonden de jongens ge-wel-dig. Dat is wel heel goed geregeld hier. Bij Alamo zelf moesten we wederom weer even in de rij staan, maar daarna konden we vlot onze auto ophalen: een chevrolet. Na het inladen van de auto zijn we naar Walmart gereden voor twee booster seats voor Mathan en Jonah. Voor Ezra hadden we een stoel gehuurd.

Ondertussen waren de jongens (en wij zelf ook) helemaal kapot. We hebben ze slapend uit de auto getild, uitgekleed, pyjama aangedaan en in bed gelegd. Dan maar een keertje geen tanden poetsen. Voor Ezra werd er nog snel een campingbedje geregeld, Mathan lag bij Remi in bed en Jonah bij mij. Ezra werd om 2.00 uur (8.00 uur in NL) wakker en had schijnbaar honger, want er werd een portie poffertjes gevraagd. Dat hadden we gek genoeg niet op de hotelkamer liggen, dus deed hij zich tegoed aan alle druiven. Mathan werd rond 3.30 uur wakker en Jonah niet veel later. We besloten maar om 6.30 uur te gaan ontbijten. We hadden eigenlijk bedacht om een boottocht te doen langs de famous stars hier in Miami en om naar Miami Beach te gaan, maar we hebben toch spontaan besloten om naar Miami Zoo te gaan.

Miami Zoo
Na een heerlijk ontbijt waar Jonah ontdekte dat die kleurige fruitloops niet te eten waren, gingen we ons klaarmaken voor vertrek. Iedereen had trouwens wat lekkers kunnen eten. We hebben natuurlijk een paar kieskeurige eters binnen onze familie ;-), maar met toast (met pindakaas en zuivelspread), vers fruit (druiven, meloen en zwarte besjes) en zelfgebakken wafels kwamen we een heel eind. Er was ook een nieuwsgierige pauw die steeds naar binnen zat te koekeloeren. Terug op de hotelkamer bereidden we ons voor op de trip naar de dierentuin. Sandalen aan, zonnebrand op, tas inpakken en naar de auto. Zodra je naar buiten komt, loop je tegen een deken van warmte aan. De dierentuin ging pas om 10.00 uur open en wij waren om 9.00 uur al op pad, dus we besloten eerst nog een keer naar de Walmart te gaan. De jongens mochten daar nog een zonnebril uitkiezen en ook wij hebben onszelf getrakteerd op een nieuw exemplaar. Remi koos nog een fleurige zwembroek uit. De jongens vonden de vorige dag de speelgoedafdeling echt geweldig, dus ook daar werd nog een kijkje genomen en er mocht iets kleins uitgekozen worden. Wat is er veel keus!! Er werd nog een chipje uitgekozen en toen was het tijd om af te rekenen.

Even na 10 kwamen we aan in Miami Zoo. De aankomst alleen is al een prachtig gezicht. Links en rechts palmbomen en een strakblauwe lucht geven je echt het Florida gevoel! De enorme parkeerplaats was nagenoeg leeg en dat merkte je ook als je in het park rondliep. Het was heerlijk rustig. De dierentuin zelf was verdeeld in allerlei werelddelen, zoals Afrika, Azië en het Amazonegebied. Het is een gigantisch groot park! Het is ook de grootste dierentuin in Florida. In 1948 werd het opgericht in Key Biscayne en in 1980 is het verhuisd naar de huidige locatie in het zuidwesten van Miami. Inmiddels wonen daar meer dan 3000 verschillende soorten dieren op een oppervlakte van ruim 300 hectare. Het viel ons op dat alle verblijven zo ruim opgezet zijn. Het park is prachtig ingericht. We kwamen er al snel achter dat het veel te veel lopen zou worden voor onze mannen. Ezra had meer last van zijn waterpokken gekregen en was snel huilerig. De andere twee hadden toch nog wel veel last van hun jetlag. In het park zagen we verschillende mensen fietsen, dus we bedachten dat dit wel een prima oplossing zou zijn: fietsend door het park! Als we ergens wilden stoppen, zetten we de fiets op slot en liepen we erheen.  Het was een prachtige ervaring voor ons allemaal. Tijdens het bekijken van alle prachtige dieren, liepen er ook overal eekhoorntjes en kleine hagedisjes rond. Sommige eekhoorntjes waren wel heel erg nieuwsgierig! In de dierentuin was ook een waterspeelplaats en een speeltuin. Mathan en Jonah vonden het heerlijk om daar af te koelen (en mamma was zo slim om de zwembroeken ook mee te nemen). Ezra is (nog) niet zo'n waterrat, dus hij vermaakte zich prima in de 'droge' speeltuin ernaast. Aan het einde van de dag hebben we ook nog de giraffen mogen voeren. Mathan durfde dat niet, dus Jonah en Ezra gingen de giraffen slablaadjes voeren. Wauw, wat was dat een gave ervaring! We dachten dat de giraffen om 11 uur en om 16.00 uur gevoerd werden - een soort show die je kan kijken - maar je kon ze dus tússen die tijden zelf voeren! Gelukkig waren we er even voor 4, zodat we deze ervaring nog mee kunnen pakken. Om 16.15 uur moesten we de fiets inleveren, dus we crossten nog door het amazonegebied. De jongens hebben nog even gespeeld in een andere speeltuin alvorens we terug naar de inmiddels bloedhete auto gingen.

Jonah en Mathan wilden nog graag zwemmen in het zwembad bij het hotel, dus we besloten eerst naar het hotel te rijden en daarna ergens wat te gaan eten. Binnen 5 minuten waren de mannen in diepe slaap.... Amper wakker te krijgen. Volgens hun biologische klok was het natuurlijk al bijna middernacht en ze hadden er een actieve dag opzitten. Uiteindelijk lukte het om onze aapjes wakker te krijgen en hebben we bij de McDonald's een hapje gegeten. Daar leefden de mannen wel weer van op, haha. Terug bij het hotel ging Jonah nog even zwemmen en zoals Jonah zegt: we gaan zweeeeemmen in bacardi leeeeeeemon ;-). Na het douchen en tandenpoetsen, mochten de mannen nog even op de tablet een filmpje kijken. Toen de tablet opgeruimd moest worden, waren ze alle drie binnen vijf minuten in een diepe slaap: uniek!

Ik besloot mijn blog te gaan schrijven, maar zoals ik al schreef, begonnen de letters voor mijn ogen te dansen. Ook Remi viel op de bank in slaap (al doet hij dat thuis zonder jetlag ook hoor haha), dus we besloten een klein half uurtje na de mannen ook naar bed te gaan. Om 21.00 uur was de familie in diepe rust. Rond 2.00 uur 's nachts hoorden we Ezra even, maar gelukkig viel hij weer in slaap zonder de andere mannen wakker te maken. Waar iedereen de afgelopen nacht rond 4.00 uur wakker was, sliepen ze nu uit (voor jetlag begrippen) tot 6.30 uur. We hebben heerlijk geslapen!

Ik zal nog even wat foto's uploaden! We gaan ons straks aankleden en beneden ontbijten. Daarna is het tijd om alle spullen in te pakken, want vanavond slapen we in onze bungalow in Islamorada. Vandaag is het plan om een star boat tour te doen langs de prachtige huizen (en skyline) van Miami. Ook willen we een kijkje gaan nemen op de Ocean Drive: één van de bekendste straten in Miami en natuurlijk naar Miami Beach. Daarna zullen we onze weg vervolgen naar Islamorada om daar al het moois te ontdekken.. maar daarover later meer in onze volgende blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Miranda Aggenbach:
    26 april 2022
    Wat een stress hadden jullie dan nog om het vliegtuig te halen, bah! Gelukkig is alles goed gegaan en vermaken jullie je al prima in Miama. Mooie foto's ♡
  2. Henrike:
    26 april 2022
    Ik heb wel gedacht aan al die mensen op Schiphol. Gelukkig is het juiste gelukt. Wel pech van die waterpokken, maar hopelijk kunnen jullie genoeg genieten van jullie bijzondere reis. Ik reis een beetje met jullie mee via deze blog. Héél veel plezier allemaal!
  3. Danielle:
    26 april 2022
    Super leuk om te lezen Lizzy. Genieten maar…..
  4. Marijke Wiers:
    26 april 2022
    Wohhh, wat hebben jullie al veel beleefd! Super om te lezen dat de jochies het zo goed doen! Heel fijn om te lezen wat jullie doen en beleven en wat er nog komt. Zo kan ik heerlijk meegenieten.
    🥰🥰🥰🥰🥰
  5. Sabrina:
    26 april 2022
    Leuk om te lezen en de foto’s te zien!
    En wat een uitgebreid verslag ☺️
    Ik snap alleen Jonah niet hoor… je mag mij namelijk snachts wakker maken voor de Amerikaanse Froot Loops 🤤

Geniet van jullie reis met prachtige avonturen 😘😘
  6. Jo&janny:
    26 april 2022
    Heel verhaal maar heel leuk om te lezen en foto's te zien, zo krijg een beter idee van alles, ik kijk al weer uit naar de volgende updates en foto's, liefs van ons Jo&Janny 💜💜💜💜💜
  7. Marjan Hemmelder:
    26 april 2022
    Klinkt allemaal avontuurlijk en super leuk. Veel plezier!
  8. Conny Brugmans:
    26 april 2022
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Fijn dat jullie zo genieten. Kijk uit naar het volgende verslag en foto's. Veel plezier samen.
  9. Daniëlle Helder:
    26 april 2022
    Leuk zeg om zo mee te lezen geniet ervan samen
  10. Petra Schoon:
    26 april 2022
    Hartstikke leuk om jullie reis zo te volgen. Veel plezier op jullie vervolg.