Islamorada en Key West

29 april 2022 - Key West, Florida, Verenigde Staten

Hi all!

Zowel gisteren (27 april) als vandaag (28 april) hebben we een heerlijk dag gehad. Tijdens het schrijven rijdt Remi terug vanaf Key West naar Islamorada. Zonder verkeersproblemen zouden we met ruim anderhalf uur rijden weer terug moeten zijn in onze bungalow.

Gisteren zijn we de dag rustig begonnen in onze privé bungalow op het kleinschalige La Jolla Resort in Islamorada. We hebben vanuit de bungalow een mega mooi uitzicht over de Golf van Mexico. Op het resort zijn palmbomen te vinden en hangmatten die door de mannen al veelvuldig uit zijn geprobeerd. Zelf begin ik er niet aan, want ik kan wel voorspellen hoe dat zal eindigen.. en aan een enkel die nog niet helemaal genezen is, heb ik meer dan genoeg. Vanuit huis had ik het blik met crackers meegenomen en een pot pindakaas. First needs, echt! Nadat de mannen allemaal een cracker hadden gegeten, hebben we ons aangekleed en zijn we naar een typisch Amerikaans ontbijttentje gereden: Mangrove Mike's cafe. Gelukkig stond er ook een croissant op het menu. Wel in Amerikaanse grootte (groot dus), maar het ging er prima in. Remi en ik hadden allebei een pancake, toast, worst en bacon met een heerlijk glas verse jus d'orange erbij. Na het ontbijt zijn we naar een strandje in de buurt gegaan. Helaas is er bij het resort niet echt een strand. Dat is wel jammer, maar gelukkig is de omgeving omgeven van stranden. Genoeg keus dus!

We hebben gekozen voor een park in Islamorada; Village of Islands Founders park. Je hebt gratis entree als inwoner van Islamorada of als je bewijs hebt dat je in Islamorada verblijft, dus dat is altijd mooi meegenomen. Er was een relatief klein strand, maar met water dat vrij lang ondiep blijft en dat is afgezet met touwen met ballen eraan. Heel fijn voor de mannen! Nou ja, voor Mathan en Jonah, want Ezra lag inmiddels alweer te snurken in zijn buggy. Jonah is de echte durfal van de drie. Hij zwom al gelijk richting de touw met ballen. Mathan vond het allemaal wat spannender en ging tot halverwege. Tja, in de zee zwemmen ook beestjes. Even later werd Ezra ook wakker en de mannen vermaakten zich prima op het strand met emmertjes water, schepjes en vormpjes. Er was ook een enorme zandheuvel waar volop op gespeeld werd. Wat leuk was aan dit strand is dat er ook een speeltuin bij zit. Een vrij uitgebreide in de vorm van een piratenschip. Super leuk! We wisten dat er ook een zwembad in de buurt was, dus daar zijn we ook een kijkje gaan nemen. Daar betaal je een kleine entree. Er was niet mega veel te doen voor kinderen, maar de mannen vermaakten zich prima. Wederom Mathan en Jonah.. Ezra wil niks van zwemmen weten, haha. Jonah is nog een aantal keer van de duikplank geweest. Hij voelde zich super stoer en dat was hij ook! In het zwembad kon je ook zwembad basketballen. Super leuk, maar wel lastig: boven water blijven en een bal gooien. Al met al een heel gezellige middag.

Aan het eind van de middag gingen we nog even langs de plaatselijke supermarkt. Even wat avondeten gehaald (pizza, stokbrood, smeersels en fruit) en natuurlijk wat lekkers. Bij aankomst 'thuis' gingen de mannen lekker spelen, terwijl wij alles opruimden en klaar maakten. We hebben op de veranda heerlijk gegeten en daarna de ondergaande zon bekeken en ons verwonderd over op wat voor ontzettende mooie plek we zitten. Na de zonsondergang hebben de jongens gedouched en zijn daarna heerlijk gaan slapen. Remi en ik hebben nog drie spelletjes Yahtzee gedaan (2-1 voor Remi) en toen gingen wij rond half 11 ook lekker ons bedje opzoeken. Die was overigens romantisch versierd door Jonah met bloemetjes ;-).

De volgende ochtend (28 april) lag de hele delegatie om half 8 in ons bed. Dat bed is toch wat kleiner dan ons bed thuis, haha. Na de familie schermtijd vonden we het wel tijd om ons aan te kleden. We gaan vandaag naar Key West. We hebben toast gebakken in de broodrooster, verse jus gedronken en lekker druifjes gegeten. Oh en man o man.... HET UITZICHT! Zo zo zo prachtig. Heerlijk relax wakker worden en ontbijten op onze veranda.

Om 9.15 uur vertrokken we met de auto richting Key West. Halverwege de reis zijn we nog bij een telefoon winkel gestopt om een Amerikaans simkaartje te kopen. Internet is op sommige momenten vrij handig en de WiFi werkt niet altijd. Er was een kans dat de simkaart niet zou werken op onze telefoon (heeft iets met 3G/4G/5G etc te maken) en dat was met Remi zijn telefoon inderdaad het geval. Gelukkig werkt het wel op mijn telefoon (behalve als je in Key West bent....).

Rond de lunch waren we in Key West. Petje op, zonnebril (Ezra noemt dit een 'stomme bril' - hilarisch) op en gaan! Leuke straatjes met veel groen en van die typisch Amerikaanse huisjes die je wel eens in films voorbij ziet komen. We hebben vandaag veel gelopen en het was vrij warm, maar wat hebben de mannen dat goed gedaan. We zijn naar de boulevard gelopen en hebben daar wat te drinken besteld en wat te eten. We hadden mooi uitzicht over de zee waar genoeg te zien was: boten in allerlei formaten en jetski's die langs kwamen scheuren. Er werd live muziek gespeeld en er stond een enorme grote ventilator met de naam 'big ass fans'. Ik vond het wel grappig, haha. Na wat gegeten en gedronken te hebben, zijn we Key West verder gaan ontdekken. We liepen tegen een museum aan 'Shipwreck'. De naam verraadt al wat er daar konden vinden. Jonah wilde graag met alle standbeelden op de foto, dus ook daarvan hebben we beeldmateriaal. We besloten het museum in de gaan en gelijk combinatie tickets te kopen voor het aquarium dat daar om de hoek zit. De jongens vonden de vondsten interessant. Dat had ik zelf wat minder verwacht, maar ze vonden het erg leuk. Er was ook een grote uitkijktoren waar je helemaal naar boven kon klimmen met een geweldig uitzicht als resultaat. Bij de video's zie je hier een filmpje van. Na het museum zijn we doorgelopen naar het aquarium. Mathan moest nog even plassen, dus we zijn eerst naar het ernaast gelegen shoppingmal gegaan. Daar zat ook een kraampje met allemaal zelfgemaakte kaarten. Heel kunstig, maar 15 dollar per kaart had ik er niet voor over. Desondanks een leuk gesprek met de verkoper. Toen ik vertelde dat het onze huwelijksreis was, kreeg ik een heel mooi kaartje van hem. Super lief!

In het aquarium vielen we met onze neus in de boter, want de haaien werden gevoerd. Eerst was er veel informatie over de haai. Heel interessant. Daarna ging hij de haaien voeren. Dat was nog best een uitdaging, want haaien zijn jagers. Zo even een visje krijgen, is niks voor hen. Het duurde even, maar uiteindelijk kwamen ze toch op het hapje af. Remi was de eerste die zelf de haai mocht voeren. Het was niet heel druk, dus Mathan en daarna Jonah (samen met mij) hebben de haai ook gevoerd. Super stoer. We hebben ook nog in een andere bak met een gehandicapte schildpad gekeken. Een vin was voor de helft eraf, waardoor hij (zijn naam is Rocky) niet goed kan zwemmen. Ook was zijn schild stuk, dus die is ook gerepareerd. Rocky had twee ongelukken op één dag: een schip had hem geraakt en hij kwam terecht in een krabbenfuik. In het aquarium wordt hij goed verzorgd. Tot slot was er nog een bak waar je zelf met je handen in mocht. Dat lieten Jonah en Ezra zich geen twee keer zeggen. Ze hebben zeesterren aangeraakt en allerlei andere zeebeestjes (met haren enzo...). In het aquarium waren ook heel veel verschillende bakken met verschillende vissen. Mathan schrok van een blauwe vis met twee tanden: zodra je je vinger op het glas zet, probeert hij je te bijten. Agressief visje. Hilarisch! Jonah moest dat natuurlijk ook uitproberen (en de vis wist wat hem te doen stond), dus Jonah (en ik stiekem ook) had dikke pret. Ook buiten waren er genoeg waterdieren te zien, maar toen had ik het zelf inmiddels wel gezien. Gelukkig stond er een lekkere stoel in het zonnetje, haha.

Inmiddels was het al halverwege de middag, dus we besloten richting het strand te lopen. We kwamen daar een waterspeeltuin tegen, dus... Kleren uit, zwembroek aan, nog een beetje extra insmeren en gaan met die banaan. Heerlijk afkoelen! Ezra was door al dat lopen en kijken behoorlijk moe, dus hij lag lekker te snurken in zijn wagen. Fijn dat dat ding in ligstand kan. Naast de waterspeeltuin waren er ook twee normale speeltuinen. Ezra was inmiddels ook wakker geworden en kon zijn opgedane energie weer inzetten. Remi en ik hebben heerlijk gezeten op een bankje in de schaduw. Na al het spelen, zijn we de markt aan de haven even verderop opgelopen en hebben we de mannen getrakteerd op een ijsje. We hadden een tip gekregen voor een bepaald strand, maar helaas was dat niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Veel zeewier op het strand en heel veel stenen. Er was ons verteld dat daar ook eettentjes waren, maar dat was niet zo. Na een klein half uurtje zijn we dan ook maar terug gelopen naar de auto. Aangezien het al laat was en de mannen moe, hebben we wederom een HappyMeal gehaald. Jonah had nog een mazzeltje: hij wilde zijn speeltjes ruilen, maar hij mocht degene die hij al had gekregen ook houden. Dat gebeurt niet zo vaak ;-). Even na 22u zullen we 'thuis' zijn. Jonah (met altijd de meeste energie) is in de auto in slaap gevallen. Mathan en Ezra houden zichzelf wakker met de tablet.

Morgen (vrijdag 29 april) zullen we uit Islamorada vertrekken en vervolgen we onze reis naar Fort Myers. We zijn van plan om 's ochtends een glasboattour te doen in Key Largo. Je schijnt daar geweldig te kunnen snorkelen, dus zo'n tour is een mooi alternatief. Vervolgens willen we een loop looproute gaan doen waar we vanuit de auto veilig alligators kunnen spotten! We twijfelen nog om in de Everglades een airboattour te doen. Hangt even van de (reis)tijd af en hoe de jongens dat harde geluid ervaren. Morgen zijn we einde van de middag / begin van de avond in ons nieuwe 'huis': een villa met eigen zwembad!

1. Marijke Wiers:
    29 april 2022
    Hoeveel uren heeft een dag bij jullie? Als ik het allemaal lees, langer dan 24 uur :)
    Jullie halen er wel alles uit hè.
    Gefeliciteerd, alweer een week getrouwd!!
    Liefs xxxxx
  2. Anne-Marie Eastwood:
    29 april 2022
    Wow wat zien en doen jullie veel, geweldig! Je beschrijft het allemaal prachtig Lizzy, als ik het lees is het net of ik er bij ben. Hoe is het met de waterpokken van Eszra? Liefs van ons xxx
  3. Liesanne Erents:
    29 april 2022
    Ja, we kijken inderdaad om een hoekje mee door de uitgebreide en humoristische verslaggeving van Lizzy, er schuilt een schrijfster in jou 🙊
    Liefs, tante Lies